پایان مسابقات شطرنج جایزه بزرگ فیده ( لندن - 2012 )

پایگاه همدان شطرنج

پایان مسابقات شطرنج جایزه بزرگ فیده ( لندن - 2012 )

قهرمانی مشترک : توپالف - ممدیاروف - گلفاند

 

مسابقات جایزه بزرگ فیده در لندن با قهرمانی مشترک "وسلین توپالف" و "شهریا ممدیاروف" و "بوریس گلفاند" به پایان رسید.

اولین دوره مسابقات جایزه بزرگ فیده در سال 2012 از 21 سپتامبر تا 4 اکتبر در هتل "سیمپسون" در شهر لندن پایتخت انگلیس به انجام رسید. در این دوره از مسابقات 12 استاد بزرگ مطرح دنیای شطرنج حضور داشتند که در 11 دور و به صورت دوره ای با هم به رقابت پرداختند. در پایان 11 دور رقابت فشرده "وسلین توپالف" از بلغارستان ،  "شهریار ممدیاروف" از آذربایجان و "بوریس گلفاند" هر سه با کسب 7 امتیاز در صدر جدول قرار گرفتند و به صورت مشترک عنوان قهرمانی را به دست آوردند. "آلکساندر گریسچوک" از روسیه با کسب 6.5 امتیاز در جای چهارم ایستاد و "پیتر لکو" از مجارستان مکان پنجم جدول رده بندی نهایی را از آن خود کرد.

از نکات جالب توجه این دوره از مسابقات می توان به مکان آخرین "هیکارو ناکامورا" استاد بزرگ مطرح آمریکایی اشاره کرد که در مقاطعی از مسابقات با متحمل شدن 4 شکست پیاپی نام خود را بر سر زبانها انداخت.ضمن اینکه "آنیش گیری" استاد بزرگ جوان و صاحب نام هلندی در مکانی بهتر از دهم و ماقبل آخر قرار نگرفت.

 

رده بندی نهایی مسابقات

جوایزمسابقات

دور آخر مسابقات به روایت تصویر

"شهریار ممدیاروف" در حالی که تا دور آخر نیم امتیاز از نزدیکترین تعقیب کننده اش پیش بود و قهرمانی در چنگش قرار داشت  در دور آخر مقابل  "پیتر لکو" مساوی کرد تا با توجه به پیروزی "گلفان"د و "توپالف" بر حریفان ، مقام قهرمانی را با این دو شریک شود.

"وسلین توپالف" با پیروزی خوب بر "آنیش گیری" با مهره سیاه  با کسب  7 امتیاز در صدر جدول تکیه زد."گیری" با این  باخت در مجموع با کسب 4 امتیاز به مکانی بهتر از ماقبل آخر دست نیافت.

"لنیر دومینگوئز" و "مایکل آدامز" مساوی کردند تا "دومینگوئز" با کسب 4.5 امتیاز دهم شود و "آدامز" با 5 امتیاز در مکان هفتم قرار گیرد.

"هیکارو ناکامورا"  و "آلکساندر گریسچوک مساوی کردند تا "ناکا" در پایان بدترین عملکرد خود در سالهای اخیر را رقم زند و با متحمل شدن 4 شکست پیاپی در صدر اخبار مسابقات قرار گیرد. "آلکساندر گریسچوک" با 6.5 امتیاز در مکان چهارم ایستاد.

"ونگ هائو" و "واسیلی ایوانپوک به تساوی دست یافتند تا در پایان "هائو" با 5.5 امتیاز مکان ششم را از آن خود کند و  "واسیلی ایوانچوک" با کسب 5 امتیاز و قرار گیری در مکان هشتم یکی از نتایج نچندان جالب سالهای اخیر را به دست آورد.

"رستم قاسمجانوف" از پس "بوریس گلفاند" بر نیامد و شکست خورد تا در نهایت با کسب 4.5 امتیاز در مکانی بهتر از نهمی قرار نگیرد. اما "گلفاند" که تا دورهاز آخر صدرنشین بود تنها شکست این دوره از مسابقات را از "گریسچوک" متحمل شد تا در پایان مقام قهرمانی را با "توپالف" و "ممدیاروف" شریک شود.

سایت رسمی مسابقات

دریافت بازیها

گالری تصاویر

منبع : سایت شطرنجیان


پایگاه خبری تخصصی ورزش شطرنج پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

" همدان شطرنج "

www.hamadanchess.lxb.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر